Saturday, January 26, 2013

hati-hati memilih suami.. :)

'Seorang wanita janda tidak boleh dinikahkan sebelum ia diminta pertimbangkan dan seorang gadis perawan tidak boleh dinikahkan sebelum ia diminta persetujuan' - Riwayat Bukhari & Muslim.

Manusia xdapat nak pilih siapa untuk jadi ibu bapa mereka, tapi manusia masih ada ruang untuk pilih siapa bakal pasangan hidup mereka. jika xblh pilih, masakan ada pedoman agama dalam hal2 yg harus dititikberatkan ketika pilih jodoh.. memang benar jodoh dan pertemuan itu takdir ketentuan ALLAH.. namun ketentuan ini tidak menafikan usaha dan ikhtiar... Masakan dapat sagu jika tak dipecahkan ruyungnya.. betol x? hee.. :)

Pilih bakal suami bagi seorang wanita adalah lebih kritikal sbnarnya..

a) Kuat agamanya..
- Biar sibuk sekalipun, solat fardhu tetap terpelihara... utamakanlah pemuda yang taat agamanya.. Lihat saja Rasulullah yg telah terima pinangan Saidina Ali buat puterinya Fatimah. Lantaran ketaqwaannya yg tinggi biarpun dia pemuda paling miskin.. utamakan lah pemuda yang jujur membimbing dan pelihara iman anda.. 

b) Baik akhlaknya
- Ketegasannya nyata tetapi dia lembut dan bertolak ansur hakikatnya. Sopan tutur kata gambaran peribadi dan hati yang mulia.. Rasa hormatnya pada warga tua ketara.. mudah dibawa berbincang.. xtlalu berahsia..

c) Tegas pertahankan maruah 
- Pernah kah dia menjengah ke tempat2 yang menjatuhkan kreadibiliti dan maruahnya sebagai orang islam? Adakah dia jujur sebagai pelindung maruah seorang perempuan?

d) Dia bukanlah kedekut tapi tahu mbelanjakan wang dan harta dgn bijaksana..
- Setiap nikmat yang ada dikongsi bersama mereka yang berhak.

e) xliar matanya
- Perhatikan apakah matanya kerap meliar ke arah perempuan lain yang lalu lalang ketika berbicara.. Jika ya jawabnya, dia bukanlah calon yang sesuai buat kamu..

f) Rakan pergaulannya
- Rakan pergaulannya adalah mereka yg sptinya.. sebaik2 teman adalah teman yg soleh

g) Bertanggungjawab
- Rasa tanggungjawab dapat diukur sejauhmana dia memperuntukkan dirinya untuk ibu bapa dan ahli keluarganya..

h) Tenang wajahnya
- Apa yang tersimpan dalam sanubari kadang2 tpancar pada air muka.. wajahnya tenang, setenang sewaktu dia bcakap dan btindak ...


No comments:

Post a Comment