Saturday, June 22, 2013

Sekadar Renungan...Janganlah terkejut jika......

Ramai yang terkejut dengan sikap tidak mengenang budi sesetengah pihak, walhal perkara ini ada disebut di dalam al-Quran:

“Dan apabila seseorang manusia ditimpa kesusahan, merayulah ia ditimpa Kami (dalam segala keadaan), sama ada ia sedang berbaring atau duduk ataupun berdiri; dan manakala Kami hapuskan kesusahan itu daripadanya, ia terus membawa cara lamanya seolah-olah dia tidak pernah merayu kepada Kami memohon hapuskan sebarang kesusahan yang menimpanya (sebagaimana ia memandang eloknya bawaan itu) demikianlah diperelokkan pada pandangan orang-orang yang melampau apa yang mereka lakukan.”  (Surah Yunus : ayat 12)

Ketika beramal, usahlah mengharapkan orang yang dibantu kita akan mengenang budi atau berterima kasih kepada kita.


Semasa beramal, buangkan harapan bahawa orang yang menerima bantuan tersebut akan mengingati kita dan mengenang budi, mengingati sejarah bahawa kita pernah membantunya.


Jangan sesekali mengharapkan balasan daripada orang yang dibantu, dalam apa jua keadaan - terutamanya dalam keadaan kita memerlukan pertolongan semula.


Ingatlah beramal dan berbuat baik adalah untuk mendapat keredhaan Allah. Asalkan kita sentiasa beringat bahawa beramal adalah untuk mendapat keredhaan Allah, orang yang tidak mengenang budi, tidak membalas atau membalas dengan nilai jahat tidak akan dapat melukai hati kita.


Dalam al-Quran juga disebutkan bahawa jangan mengharapkan apa-apa balasan daripada orang yang dibantu.

“(Sambil berkata dengan lidah atau dengan hati): "Sesungguhnya kami memberi makan kepada kamu kerana Allah semata-mata; kami tidak berkehendakkan sebarang balasan dari kamu atau ucapan terima kasih. (Surah al-Insan: ayat 9)


Ingatlah juga, yang memberi adalah lebih baik daripada yang menerima.


Jika anda memahami bahawa semua makhluk adalah ciptaan Allah, maka anda akan faham bahawa Allah yang akan menilai perbuatan kita dalam membantu makhluk ciptaannya dan bukan orang yang kita bantu.


Jangan berasa susah hati sekiranya tongkat yang diberi sebagai bantuan kepada seseorang akhirnya digunakan untuk memukul kita.


Apa yang nak disedihkan, sedangkan manusia sendiri ramai yang tidak tahu bersyukur terhadap Allah, jadi apakah layanan balasan yang kita nak harapkan? Sekadar renungan. 

note:-renungan pagi jumaat oleh encik boss!! :)

No comments:

Post a Comment