Saturday, February 9, 2013

Kahwin Lambat

Biasanya orang akan bercakap pasal kawin awal.. tapi kali ni, nak bcakap soal kawin awal.. bukan apa, untuk mewujudkan pemikiran yang positif dalam kepala otak sendiri sebenarnya..hahaha.. Al-maklum laa, kawan2 saya sekolah rendah dah 3 orang yg kawen, geng sekolah menengah tinggal lagi 2 orang xkawen.. yang 5 orang lagi tu dah ada baby dah pun.. jeles oooo.... tp sy tau, jodoh saya belum sampai lagi... 

sebab tu laa, nak kena positifkan diri sendiri..hahaha... mungkin boleh juga bkongsi dengan mereka2 yg seangkatan dengannya...weeeee....

okeihhh... ni bukan saja2 saya duk cipta tuk positif tau.. tapi saya petik dari majalah wanita, bahagian motivasi yang btajuk 'DIALOG TENTANG JODOH'...

Dr. HM Tuah Iskandar, menyatakan ada 4 kebaikan berkahwin awal..

1) Minda lebih matang
     - Yea laa.. Usia akan mematangkakn pemikiran kita... Kalau pasangan muda, sering ada masalah, kerap bergaduh.. sebabnya masing2 xsabar, maklum jea laa darah muda... kan?

2) Ekonomi Stabil
     - Biasanya yang kawin lambat ni, lebih fokus pada kerjaya kan? Sekurang2nya bila kawin, kita mungkin dah ada rumah sndiri, xperlu nak myewa.. ekonomi pulak makin stabil laa kn?

3) Pengetahuan dan kemahiran yang sempurna.
     - Contohnya, ambil aspek kerja.. biasanya yang lambat kawin ni sebab sibuk belajar. Bila belajar banyak tu maknanya lebih banyak ilmu.. Bila banyak ilmu tandanya kita mahir..

4) Lebih bersedia dan berkeyakinan.
     - Kita lebih bersedia untuk bergelar isteri  dan bergelar ibu apabila masanya tiba kelak... Bila tiba jodoh tu, kita boleh menjadi sebaik2 isteri dan ibu.. Kematangan akan terserlah, kesabaran akan meningkat, sifat keibuan ibu lebih menonjol melalui kata2, perbuatan dan keputusan2 yg akan diambil pada saat2 kritikal..


Firman ALLAH dalam Surah Al-Baqarah (Ayat 269);

Maksudnya :- DIA memberikan hikmah (kebijaksanaan) kepada siapa yang DIA kehendaki. Barang siapa diberi hikmah, sesungguhnya dia telah diberi kebaikan yang banyak. Dan tidak ada yang dapat mengambil pelajaran kecuali orang2 yang mempunyai akal sihat..

No comments:

Post a Comment