Friday, November 23, 2012

Umat Paling Mulia



Suatu Hari..

Nabi bertanya: "Siapakah hamba Allah yang mulia?"

Sahabat Menjawab : "Para Malaikat ya Rasulullah"
Sahabat Berkata : "tentulah para Nabi, merekalah paling mulia"

Nabi tersenyum, lalu berkata : "Ya, mereka mulia tetapi ada yang lebih mulia"

Para sahabat terdiam, lalu berkata : "Adakah kami yang mulia itu ya Rasulullah?"

Nabi berkata : "Tentulah kalian mulia, kalian dekat denganku, kalian membantu perjuanganku, tetapi bukan kalian yang aku maksudkan"

Nabi menundukkan wajahnya, lalu menitiskan air mata sehingga membasahi pipinya dan janggutnya, lalu berkata :

"Wahai sahabatku, mereka adalah manusia yang lahir jauh setelah wafatnya aku, mereka terlalu mencintai Allah.. dan tahukah  kalian, mereka tidak pernah melihatku, mereka hidup tidak dekat denganku seperti kalian tetapi mereka sangat rindu kepada ku dan saksikanlah wahai sahabatku bahawa AKU SANGAT RINDU KEPADA MEREKA.. MEREKA UMATKU.."

Pernahkah kita terfikir? Bagaimana reaksi Rasulullah S.A.W apabila melihat umatnya pada masa sekarang? Adakah kita tergolong dalam golongan yang dimaksudkan Rasulullah? Berselawatlah kita ke atas Rasulullah S.A.W...

1 comment:

  1. saya banyak mendapatihadist ini, tapi saya blm tahu sanad dan derajat hadistnya.....

    ReplyDelete